INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Wasyl Sadkowski     

Wasyl Sadkowski  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1992-1993 w XXXIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.


 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sadkowski Wasyl, imię zakonne Wiktor (1737/8–1803), archimandryta słucki, prawosławny arcybiskup miński, potem czernihowski. Być może pochodził z rodziny szlacheckiej h. Trąby. Ur. najprawdopodobniej w Kijowie, był synem Symeona (zm. 1774), księdza prawosławnego.

Wykształcenie S. zdobył w Akademii Kijowskiej; studia rozpoczął przed r. 1755. Pozyskał przyjaźń i zaufanie profesora i rektora Akademii Georgija Konisskiego. Po przejściu Konisskiego na biskupstwo mohylewskie S. został jego najbliższym współpracownikiem. Jemu zawdzięczał późniejszą karierę. S. był prefektem, profesorem w mohylewskim seminarium duchownym, kaznodzieją (1764). W poł. l. sześćdziesiątych przyjął habit mnicha i imię Wiktor. Przed 10 VII 1768 został hieromonachem, z kolei namiestnikiem katedry, członkiem konsystorza, w sierpniu 1774 ihumenem mścisławskiego, tupiczewskiego klasztoru. W l. 1768–75 jako namiestnik czyli audytor zarządzał sprawami diecezji, zastępując przebywającego w Rosji Konisskiego. W marcu 1775 został kapelanem ambasady rosyjskiej w Warszawie. Uzyskał wówczas łatwy wgląd w problematykę Kościoła prawosławnego w Rzpltej i życzliwość ambasadora O. Stackelberga. Regularnie korespondował z Synodem w Petersburgu, z Konisskim i in., zbierał systematycznie informacje o sytuacji prawosławia w Rzpltej, skargi na katolików i unitów przesyłał do swych zwierzchników w Rosji, bądź interweniował za pośrednictwem Stackelberga. Dn. 11 XI 1783 św. Synod rosyjskiej Cerkwi prawosławnej mianował go, bez prezenty kolatora (Karola S. Radziwiłła), archimandrytą słuckim i namiestnikiem (wikariuszem generalnym) prawosławnego metropolity kijowskiego, a 9 IV 1785 na polecenie carowej Katarzyny II, biskupem perejasławskim i boryspolskim, koadiutorem metropolity kijowskiego z zachowaniem archimandrii słuckiej. Na siedzibę nowego biskupa (władyki) perejasławskiego wyznaczono Słuck. Nominacja jedynego wówczas biskupa prawosławnego w Rzpltej nastąpiła bez uprzedniego przywileju króla polskiego. Dn. 20 VI 1785 odbyła się w Kijowie konsekracja S-ego, po czym (podobnie jak po wyświęceniu na archimandrytę) złożył S. przysięgę na wierność Katarzynie II i posłuszeństwo św. Synodowi (w Petersburgu). Z okazji postąpienia na stanowisko władyki otrzymał od carowej roczną pensję 5 900 rb.

Do listopada 1785 S. przebywał w Kijowie, oczekując na instrukcję Synodu i werbując współpracowników (m. in. zatrudnił ok. 20 chórzystów). Po powrocie w grudniu 1785 do Słucka zorganizował konsystorz, do kleru i wiernych wystosował list pasterski wzywający m. in. do przestrzegania praw Bożych i dobrego współżycia z katolikami. Mianowanie S-ego biskupem wywołało obawy i protesty hierarchii katolickiej i nuncjusza papieskiego w Rzpltej. Perswazje unickiego metropolity kijowskiego Jazona Smogorzewskiego wskazującego, że powołanie S-ego na władyctwo bez nominacji króla polskiego i pominięcie złożenia mu przysięgi stanowi ujmę dla Rzpltej, sprawiły, iż po wizycie w Warszawie (lipiec–październik 1786) S. otrzymał nominację królewską ze zwłoką i pod warunkiem dopełnienia przysięgi.

Okres od stycznia do października 1717 spędził S. na Ukrainie, dokąd wybrał się, by w Kijowie powitać Katarzynę II odbywającą podróż na Krym. Za jej zgodą złożył 18 V 1787 w Tulczynie przysięgę wierności królowi polskiemu. Wizytował też wówczas cerkwie i klasztory ukraińskie, starając się o przywrócenie w nich dyscypliny cerkiewnej, o co zabiegał i później, i co wzmocniło ich oddziaływanie na wiernych. Władzę nad ok. 300 cerkwiami wykonywał – jak inni biskupi rosyjscy – stosując się ściśle do poleceń św. Synodu, któremu składał wymagane sprawozdania ze stanu diecezji i własnych czynności. Dzięki funduszom otrzymanym od carowej wybudował w Słucku cerkiew katedralną, założył tu także szkołę (seminarium duchowne), a drugą w r. 1788 w Olszanach na Ukrainie. Zwoływał do Słucka kapłanów, których dokształcał i egzaminował. Chętnie ściągał do swej diecezji duchownych i mnichów rosyjskich, dążąc do rusyfikacji prawosławia w Rzpltej. Od nowo wyświęconych odbierał przysięgę na wierność carowej, za którą modlono się i w liturgii. Zgodnie z zaleceniami św. Synodu odprawił 28 I 1789 w cerkwi katedralnej w Słucku nabożeństwo dziękczynne z powodu zwycięstw Rosji nad Turcją i zdobycia Oczakowa. Kiedy na wiosnę 1789 nadeszły z Wołynia, Podola i Ukrainy pogłoski o przygotowywaniu tam buntów chłopskich, rzezi szlachty i Żydów, na sejmie powzięto podejrzenie, iż to rząd rosyjski podnieca do nich, korzystając m. in. z pomocy kleru obrządku wschodniego. O współudział posądzano i S-ego, ze względu na jego ścisły związek ze św. Synodem i wizytację Ukrainy w r. 1787. Sejm polecił mu wydanie listu pasterskiego zobowiązującego kler prawosławny do modlitw za króla i złożenia przysięgi wierności wobec niego i Rzpltej. Dn. 25 IV t. r. S. wysłał taki list. Dn. 29 IV 1789 aresztowano S-ego i 29 V przywieziono do Warszawy, dokąd sprowadzono też większość archiwum konsystorza słuckiego. Wyznaczona przez sejm «deputacja do egzaminowania o bunty oskarżonych», na podstawie analizy archiwaliów, zeznań S-ego i współwięźniów zarzuciła władyce zależność od Synodu i carowej, a także ujawniła organizacyjną przynależność prawosławia w Rzpltej do Cerkwi rosyjskiej. Sam biskup uważał się za poddanego carowej, praw zaś polskich gotów był przestrzegać jedynie za zgodą Synodu. Mimo pobytu w więzieniu był S. poinformowany o pracy nad nową organizacją hierarchii prawosławnej w Polsce i był zdecydowanie niechętny działaniom kongregacji pińskiej oraz powołanemu przez nią konsystorzowi pod przewodnictwem Saby Palmowskiego. Podejrzenia o podburzanie do buntów nie zostały potwierdzone. Obóz reformatorski w sejmie potraktował jednak związek S-ego z Rosją jako wyraz winy biskupa zobowiązanego przysięgą do lojalności wobec państwa, w którym wykonywał jurysdykcję. W uchwalonej 31 V 1792 sejmowej „Deklaracji względem osób o bunty oskarżonych” postanowiono zatrzymać S-ego do czasu wydania wyroku w warunkach spokoju i 23 VI 1792 odstawiono go do Częstochowy. Po przegranej wojnie z Rosją, na polecenie króla, 22 VII 1792 zwolniono S-ego z więzienia bez wyroku sądowego i 25 VII przywieziono do Warszawy. Władze konfederacji targowickiej uznały jego niewinność; 15 IX 1792 przywrócono mu wszystkie prawa. Do Słucka przybył 20 III 1793. Żądał od 1 500 do 2 tys. dukatów odszkodowania, wypłacono mu jednak tylko 1 tys.

Po II rozbiorze Rzpltej w r. 1793 prawie cała diecezja S-ego przeszła w posiadanie Rosji. Utworzono z niej 24 IV 1793 (z wyjątkiem skrawków) diecezje: mińską, izasławską, bracławską. Jej ordynariuszem z tytułem arcybiskupa mianowano S-ego, który sprawował władzę także nad pozostałymi w Polsce prawosławnymi. W r. 1793 podlegało mu 329 cerkwi, wobec 4 348 unickich, w r. n. w jego diecezji było 148 prawosławnych kapłanów, diakonów i subdiakonów. W porozumieniu z władzami rosyjskimi i na ich polecenie S. ogłosił 26 V 1794 list pasterski z wezwaniem unitów do przechodzenia na prawosławie pt. Gramota okružnaja Viktora Archiepiskopa Minskago ko všem vernym nachodiaščimsja w ego panstve. On też z upoważnienia Katarzyny II, w ścisłej współpracy z władzami, kierował od lata 1794 akcją przeciągania unitów na prawosławie. Ze źródeł katolickich wiadomo, iż jako środki do przekonywania stosowano obietnice, podstęp, groźby, a nawet przymus fizyczny. Dzięki temu – obok słabości unii – do 4 IV 1795 przyjęto do prawosławia ok. 1 807 cerkwi, 2 monastery, 1 182 kapłanów, 1 mln 86 tys. wiernych.

W maju 1796 S. został przeniesiony do Czernihowa, gdzie objął rządy 4 VIII. Odnowił tam pustelnie i cerkiew Św. Trójcy w pobliżu miasta, przeprowadził remont domu biskupiego i seminarium duchownego, którego program próbował rozszerzyć, wprowadził w nim ulepszony regulamin. Zdrowie mu jednak nie dopisywało, groziła mu utrata wzroku z powodu katarakty. Dn. 18 IV 1803 otrzymał Order św. Aleksandra Newskiego. Zmarł 22 XI 1803.

S. pozostawił po sobie bibliotekę liczącą 2 500 książek. Korespondencja S-ego została opublikowana przez S. Runkiewicza pt. Sadkovskij Viktor. Materialy dla istorii minskoj eparchii. I: Pis’ma k raznym licam … („Minskija Eparchialnyja Vedomosti” 1891 nr 23–4, 1892 nr 1–12, 15–24).

 

Estreicher; PSB (Konisski Georgij, Palmowski Saba); – Amman A., Abriss der ostslawischen Kirchengeschichte, Wien 1950; Deruga A., Kościół prawosławny, a sprawa „buntu” w 1789 r. we wschodnich województwach Rzeczypospolitej, „Ateneum Wil.” 1938 nr 13 s. 171–269; tenże, Walka z rusyfikacją Kościoła prawosławnego w epoce Sejmu Wielkiego (1788–1792), tamże T. 11: 1936; Kalinka W., Sejm Czteroletni, Kr. 1895 I; Kashuba M., Georgij Konisskij, Moskva 1979; Kojalovič M., Istorija vossoedinenija zapadnorusskich unjatov starych vremen, S. Pet. 1873 s. 275–374; Korzon, Wewnętrzne dzieje, III; Likowski E., Dzieje Kościoła unickiego na Litwie i Rusi, P. 1880, Wyd. 2 W. 1906; Runkievič S., Istorija Minskoj archiepiskopii (1793–1832), S. Pet. 1893; Sakowicz E., Kościół prawosławny w Polsce w epoce Sejmu Wielkiego 1788–1792, W. 1935 (rec: Deruga A., „Kwart. Hist.” T. 50: 1935 ); Serczyk W., Koliszczyzna, Zesz. Nauk. UJ, Prace Hist., Z. 24, Kr. 1968 s. 68; Smoleński W., Konfederacja targowicka, Kr. 1903; tenże, Ostatni rok Sejmu Wielkiego, Wyd. 2, Kr. 1897; Szujski J., Dzieje Polski, Lw. 1866 IV; Woliński J., Polska i Kościół prawosławny, Lw. 1936; – Akty i dokumenty otnosjaščiesja k’istorii Kievskoj akademii, Kiev 1907 IV (1782–1795); Akty Vil. Archeogr. Kom., IX, XVI; Archeografičeskij Sbornik Dokumentov, II, V, XI; Documenta pontificum Romanorum historiam Ucrainae illustrantia, II, Ed. A. Velikij, Romae 1954; Epistolae metropolitarum Kioviensium catholicorum, Ed. A. Velikij, Romae 1965–80 VIII–IX; Harasiewicz M., Annales ecclesiae Ruthenae, Leopoli 1862; Litterae S. C. de Propaganda Fide ecclesiam Ucrainae et Bielarusiae spectantes, VI–VII, Ed. A. Velikij, Romae 1957 VI–VII; Relacja deputacji do egzaminowania sprawy o bunty oskarżonych na sejmie 1790 uczyniona, W. [1790]; Vol. leg., IX 453; – B. Czart.: rkp. 739, 885, 934, 949, 952, 955, 957.

Tadeusz Śliwa

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.